ENGLISH| صفحه خبر | خبرنامه | مقاله | اطلاعیه | درباره کانون | پیوندها
 

بازخوانی زوایای پنهان کشتار زندانیان سیاسی، در ۲۳مین سالگرد کشتار هزاران زن و مرد مبارز

در تاریخ مبارزات توده های مردم هر کشوری، رخدادهائی هستند که تاثیری ژرف برروند تاریخ می گذارند و برای نسل ها ماندگار می مانند. رژیم واپسگرای جمهوری اسلامی، با کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت، به خونین ترین جنایت در تاریخ معاصر ایران دست زد و  برگ سیاه دیگری به کارنامه سراسر خونین و ننگین خود افزود.  

اعدام های دسته جمعی و کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت،  تاثیر مخرب و غیرقابل ترمیمی بر جامعه و تاریخ ایران گذاشته است، که نسل های بعدی را نیز بی تردید تحت تاثیر قرار خواهد داد. فاجعه بارتر این است که این جنایت در ابعاد و اشکال دیگری ادامه یافته و به پیکر جامعه و سلامت اجتماعی صدمات جدی و جبران ناپذیری وارد کرده است. در شراطی که هنوز مسببان این جنایت عظیم تاریخی بر مسند قدرت تکیه زده اند، برای مقابله با تکرار چنین جنایتی و کشتار نسل دیگری به دست جنایات کاران حاکم و کاهش صدمات اجتماعی آن، بازخوانی فاجعه کشتار زندانیان سیاسی، تکرار روابات و بررسی و رسیدگی به آن، از اهمیت ویژه ای برای جامعه انسانی و همه ی انسان های آزادیخواه و عدالتخواه، که کشتار و اعدام و شکنجه و سرکوب را محکوم می کنند برخوردار است.

کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید)، با به اجراء در آوردن سی و هشت برنامه یادمان و سمینار و جلسه سخنرانی به زبان های فارسی، انگلیسی، آلمانی و سوئدی در هفده سال گذشته، ده ها مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی، برپائی نمایشگاه عکس و فیلم و میز اطلاع رسانی، برگزاری تظاهرات و تاترهای خیابانی و سایر اشکال اعتراضی و آگاه گرانه و انتشار صدها اطلاعیه و مقاله و گزارش، ساخت فیلم مستند و ثبت تصویری و نوشتاری روایات جان بدربردگان و خانواده های جان سپرده گان، به حفظ این جنایت در حافظه تاریخ، یاری رسانده است. رژیم جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده با پنهان کردن این جنایت از جامعه و مردم، کشتار جمعی زندانیان سیاسی، به مرور زمان به فراموشی سپرده شود. کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید) به سهم خود تا کنون مانع شده تا رژیم ارتجاعی حاکم بر ایران  به این هدف پلید خود برسد.

کالبد شکافی جنبه های گوناگون و ناگفته و پنهان کشتار، مبرم ترین وظیفه ای است که تاریخ پیش روی انسان های آگاه و بشردوست قرار داده است. بسیاری از زوایای تاریک این جنایت هولناک از درون توسط جان بدربردگان از کشتارهای دهه شصت مورد کند و کاش قرار گرفته است و اکنون چهار سال است، جمعی از خانواده ها و جان بدربردگان از کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت و فعالان عرصه های اجتماعی و سیاسی، برای نخستین بار کارزاری جهانی برای رسیدگی مردمی به این جنایت در یک دادگاه بین المللی را آغاز کرده اند.

اما، کمتر کسی به تشریح زوایای بیرونی کشتار و تاثیر سیاسی آن بر جامعه و مردم و به ویژه خانواده های جان سپردگان پرداخته است. کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید)-واحد استکهلم، که همه ی این سال ها بسیاری از نکات ناگفته و پنهان این جنایت را مورد کندوکاش و بررسی قرار داده است، امسال نیز با طرح مبحث تازه ای به مناسبت ۲٣مین سال گرد کشتار ، زوایای بیرونی تاریکخانه این جنایت هولناک را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

 در این برنامه، که ساعت ۶ بعداز ظهر روز شنبه ۲۴ سپتامبر ۲٠۱١ در سالن اجتماعات هوس بی ترف در استکهلم برگزار می شود، فریبا ثابت، نویسنده کتاب "یادهای زندان"، احمد موسوی، نویسنده کتاب "شب بخیر رفیق"، ایرج مصداقی، نویسنده کتاب "نه‌زیستن، نه‌مرگ" و مهدی اصلانی نویسنده کتاب"کلاغ و گل سرخ" سخنرانی خواهند کرد. مهمانان دیگر این برنامه، ایرج جنتی عظائی، ترانه سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان تاتر و نادر، خواننده خوش صدای مقیم استکهلم و یاران هنرمندش، خواهند بود. 

 باشد که با حضورمان در این برنامه، یاد هزاران زن و مرد مبارزی را که دیگر در میان ما نیستند، گرامی بداریم و اجازه ندهیم روی این جنایت هولناک غبار فراموشی بنشیند. این بخشی از مبارزه ما علیه جانیان حاکم بر ایران است.

کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید)-واحد استکهلم

١۷مرداد برابر ۱۳٩٠ با ۸ اوت ۲٠١١

 

 
   
ENGLISH| اسناد زندان| آمار احکام مرگ در ایران | گالری عکس و طرح | تماس با سایت| تماس با کانون